14 Ağustos 2015 Cuma

Bisiklet'ten Düşünce Ne Yapacağız?

Bugün ufak bir bisikletten düşme yaşadım ve bunu kendi arkadaş grubumla esprili bir şekilde paylaştım. Ama sonradan konu öyle bir yere geldi ki bisikletten düştükten sonra yapılacakları bilmeyen bir çok kişi olduğunu ve bu sebeple gerek antrenmanda gerekse yarışta hem bisiklete zarar veren hareketler yaptığımızın hem de bir çok zaman kaybı yaşadığımızın farkına vardım. Bu kısa yazıyı bu sebeple yazma ihtiyacı duydum. Kısaca bisiklet ile düşünce veya kaza yapınca yapılacakların check list'ini kendimce sizlerle paylaşacağım.




Öncelikle kimse düşmez veya kaza yapmaz inşallah. Ama maalesef binlerce kilometre yapınca bir şekilde risk oranımızı arttırıyoruz. Benim bugün düşüşüm ise kendimi bile güldürdü. Düz yolda giderken sebepsiz yere ıslak bir alandan geçerken pat diye kendimi yerde buldum. Hızım 36-38 km/h civarıydı ve önümde çok hafif bir rampa vardı. Biraz pedala yüklenince hoop bisiklet kaydı altımdan ve pat diye yerdeyim. Ön lastik ıslak zeminde kayınca düştüm. Bu anda olanları olayın 10 dk sonrasında ise şu cümleler ile arkadaşlarımla paylaştım;



"Bisikletten düşünce ilk yaptığım şey hemen düşüş pozisyonumu analiz edip minimum hasarı almak ve üzerine daha yerde kayarken kafayı bisiklete uzatıp acaba o ne yapıyor diye, yola fırladı mı? diye bakmak. Üzerine yerden atik bir şekilde fırlayıp hemen bisikleti yerden kaldırmak. Ön ve arka jantı-Frenleri kontrol etmek zinciri takıp pedalı elle 2-3 tur çevirip sağlam mı diye bakmak. En son acıyan yerlerime hızlıca göz atıp hasar kontrolü yapıp sanki hiç bir şey olmamış gibi bisiklete binip devam etmek. Giderken de Tour de France bisikletçisi gibi yarışı bırakmamanın azmi ve gururu ile gülümsemek. Deli miyim? neyim =)"



İşte aynen bu cümleler çıkmış olayın sıcaklığı ile ağzımdan. Ama yazdığımda da farkına vardım ki bu bende bir refleks olmuş. Düşünce yapacaklarımı önceden planlamadan  yapmışım. Ama sıralama olarak önceliği kendime vermem gerektiğini çok iyi biliyorum. Şimdi o zaman kısa bir check list yapalım bu sıra ile alakalı. Bu liste daha çok ufak tefek düşmeler için yazdığım bir liste olacak. Diğer türlü ciddi kazalarda hiç yerimizden kımıldamadan yardım bekleyip mutlaka hastaneye gidelim lütfen. Ve ayrıca eksiklik olursa bana iletin ki bende güncelleyerek bu yazıyı en verimli hale getireyim.



  • Bisikletten düştün ve yerdesin, ilk yapacağın iş kımıldamadan vücudunu dinlemek. Tabii eğer çok sert düşmediğini düşünüyorsan mutlaka arabanın geçmeyeceği sakin bir yere geçmeyi unutma.
  • Ardından eklemlerini tek tek kontrol et ve Vücudundaki sıyrıklara göz at
  • Kanaman varsa derin mi değil mi bak, su ile temizlemeye ve yaranın ağırlığına karar vermeye çalış. Eğer müdahale lazımsa hemen hastaneye. 
  • Baktın vücudunda seni gitmeye engelleyecek bir şey yok, o zaman bisikletini yerden kaldırma vakti. 
  • Bisikleti yerden kaldırıp önce zinciri kontrol et. Çıkmışsa sakince tak. 
  • Büyük ihtimalle vitesler karışmış olacaktır. O yüzden onu kontrol et ve vitesi doğru yere oturttur. 
  • Elinle ön ve arka jantı çevir, Yerinden kaymış mı bak, fren papuçları sürtüyor mu kontrol et. Eğer sıkıntı varsa hemen düzelt.
  • Genelde düşme sağ tarafa olursa arka aktarıcıda yamulma olabilir, vitesi en büyük rubleye alarak, arka aktarıcının janta değip değmediğini kontrol et. Zaten vites geçişlerinde sorun yoksa kulakçıkta yamulmamış demektir.
  • Elinle pedalı 2-3 tur çevirerek yürüyen aksamda bir sıkıntı var mı bak. 
  • Elciklere bak, genelde düşmede yere ilk temas eden o olur ve yamulur. çok absürt bir yamulma var ise elinle düzeltebilirsin. 

Genel olarak bu check list yeterli olacaktır. Bunlardan 1-2 sini atlarsanız belki de 90 km'lik bir yarışın 75 km sini lastik fren papucuna sürterek gider ve farkına varmayabilirsiniz. Bir ufak kaza size Triatlon veya IRONMAN yarışlarında 2-3 dk kaybettirir ama siz frenleri kontrol etmeden 20 sn kazanma adına hemen bisiklete atlarsanız 15-20 dk nıza mal olabilir. 



Şimdilik bu kadar. Sizden gelen öneriler ile yazıyı revize edeceğim. Kazasız Belasız sürüşler..

1 yorum:

  1. İlk hamle nerde düştüğümüze göre değişir. İşlek bir cadde ilk iş kendimizi güvene almak olmalı. Örneğin tayakadın yolu (arnavutköy'den sonraki kısım) gibi hem işlek hem dar olan bir yolda kazadan daha tehlikelisi araçlar.

    YanıtlaSil